2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról
62. A pedagógusképzés szervezése
103. § (1) Azokban a felsőoktatási intézményekben, ahol általános iskolai vagy középiskolai tanárképzés legalább kettő szakon folyik, a tanárképzés szakmai, tartalmi, szervezeti és tudományos feladatainak összehangolását, valamint az elméleti és gyakorlati képzés szervezését a tanárképző központ biztosítja, amelynek vezetője főigazgató. Intézményenként egy tanárképző központ létesíthető.
(1c) * A tanárképző központ pedagógusképző központtá alakítható, amely esetben a feladatait a teljes pedagógusképzéshez kapcsolódóan látja el. Ebben az esetben a pedagógusképző központ az (1)–(1b) bekezdésben foglaltakon túlmenően önálló költségkerettel rendelkezhet, valamint feladata a köznevelés alapvető, tartalmi-szabályozó dokumentumát figyelembe vevő tartalmi összehangolás is.
(1d) * Az (1c) bekezdés szerinti pedagógusképző központ munkáját a tanárképzés területén a felsőoktatási intézmény tanárképzési tanácsa segíti, amelynek feladata többek között a tanárképzéssel összefüggő szakmai, tartalmi, gyakorlati képzéshez kapcsolódó feladatok összehangolásának támogatása, a mintatantervek, tantárgyleírások felülvizsgálata és a mindenkori köznevelés tartalmi szabályozó dokumentumainak történő megfelelés biztosítása. A tanárképzési tanács tagjai a gyakorlóiskolák és partnerintézmények szakvezetői, továbbá szakfelelősei. A tanárképzési tanács tagjainak legalább felét a szakfelelősök alkotják. A tanárképzési tanács tagjait a rektor nevezi ki öt évre.
2) A tanárképző központ koordinálja különösen a hallgatói meghallgatást, kiválasztást, felvételt, átvételt, a kreditelismerés, a pedagógiai szakképzés, a záróvizsga letételének folyamatát, és szervezi, ellenőrzi, valamint értékeli az iskolai gyakorlatot. Nyomon követi a hallgatói előremenetelt, pályakövetést végez.
(3) * A pedagógusképzést folytató felsőoktatási intézmények – alapfeladatuk keretében – részt vesznek a pedagógus-továbbképzésben. A pedagógus-továbbképzés szakmai jellegű koordinációjának biztosítása a tanárképző központ főigazgatójának a feladata.
(4) A pedagógusképzést folytató felsőoktatási intézmény köznevelési intézményt (gyakorló intézmény) tarthat fenn, amely részt vesz a hallgatók gyakorlati képzésében. A gyógypedagógusképzést folytató felsőoktatási intézmény által fenntartott köznevelési intézmény (gyakorló intézmény) elláthat a nevelő és oktató munkához kapcsolódó nem köznevelési tevékenységet is.
A PTE Szenátusának határozatai a 2015. január 1-től a Tanárképző Központ 2024. szeptember 1-től a Pedagógusképző Központ létesítéséről
205/2014. (11. 12.) számú határozat:
A Szenátus nyílt szavazással 28 igen, 0 nem, 0 tartózkodás mellett a Pécsi Tudományegyetem Tanárképző Központjának 2015. január 1. napjával történő létrehozását támogatta.
207/2014. (11. 12.) számú határozat:
A Szenátus nyílt szavazással 28 igen, 0 nem, 0 tartózkodás mellett a Pécsi Tudományegyetem Tanárképző Központjának Szervezeti és Működési Szabályzatát elfogadta.
117/2024. (06.20.) számú elektronikus úton hozott határozat:
A Szenátus 31 igen, 0 nem és 1 tartózkodás mellett támogatta a Tanárképző Központ Pedagógusképző Központtá történő alakítását 2024. szeptember 1-i hatállyal.
123/2024. (06.20.) számú elektronikus úton hozott határozat:
A Szenátus 31 igen, 0 nem és 1 tartózkodás mellett a Pedagógusképző Központ Szervezeti és Működési Szabályzatát (PTE SZMSZ 50. számú melléklet) elfogadta.
Az PTE Pedagógusképző Központnak a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény szerint meghatározott feladata a pedagógusképzés szakmai, tartalmi, szervezeti és tudományos feladatainak összehangolása, valamint az elméleti és gyakorlati képzés szervezése (103.§(1)).
3. § (1) A Pedagógusképző Központ szakmai irányító és koordináló tevékenysége a pedagógusképzés valamennyi képzési szintjén (alapképzés, mesterképzés, szakirányú továbbképzés, pedagógus-továbbképzés, felsőoktatási szakképzés) megvalósuló képzésre kiterjed.
(2) A Pedagógusképző Központ
ellátja az Egyetem pedagógusképzési programjainak szakmai felügyeletét,
kidolgozza és alkalmazza a pedagógusképzési programok egyes elemeinek egyeztetését segítő alapelveket,
ellátja az Nftv. hatálya alá tartozó pedagógusképzéssel összefüggő tartalmi, szakmai, szervezeti és tudományos feladatok összehangolását, valamint az elméleti és gyakorlati képzés szervezését,
rendszeresen áttekinti és értékeli a pedagógusképzés és a pedagógus-továbbképzés folyamatát, javaslatot tesz azok fejlesztésére a Szenátus számára,
meghatározza a pedagógusjelöltek gyakorlati képzésének alapelveit, a gyakorlati képzés szervezésének, fejlesztésének irányait, koordinálja a gyakorlati képzést, kapcsolatot tart a gyakorlati képzést biztosító köznevelési intézményekkel,
egyetértési jogot gyakorol a pedagógusképzés és a pedagógus-továbbképzés területén a Szenátus számára benyújtandó szaklétesítési és szakindítási kérelmekkel kapcsolatosan,
javaslatot tesz a Szenátusnak az Egyetem képzési programjának pedagógusképzéssel és pedagógus-továbbképzéssel összefüggő rendelkezéseire, a pedagógusképzéssel kapcsolatos egyetemi stratégiára,
együttműködik a pedagógusképzést folytató karokkal, az Oktatási Bizottsággal, az Oktatásfejlesztési Bizottsággal, valamint az Oktatási Igazgatósággal,
kapcsolatot tart a pedagógiai szolgáltatókkal,
működéséről évente beszámol a Szenátusnak.
(3) A Pedagógusképző Központ központi funkcionális feladatként látja el tevékenységét az alábbi területeken:
a pedagógusképzés valamennyi képzési szintjén (alapképzés, mesterképzés, szakirányú továbbképzés, pedagógus-továbbképzés, felsőoktatási szakképzés) – a karok által kezdeményezett – szaklétesítés/szakindítás jogszabályi megfelelőségének biztosítása, a képzéssel kapcsolatos szabályozás előkészítése, a képzések minőségbiztosítása, a jogszabályváltozások követése, az ezekről való tájékoztatás;
az Nftv. hatálya alá tartozó pedagógusképzésekkel összefüggő felvételi és tanulmányi tájékoztatás;
az Nftv. hatálya alá eső alsófokú pedagógusképzési szakokra, tanári mesterszakokra, szakirányú továbbképzésekre, pedagógus-továbbképzésekre és felsőoktatási szakképzésekre történő felvétel, átvétel szervezésével, kreditbefogadással, záróvizsgával kapcsolatos szervezési, koordinációs feladatok;
az Nftv. hatálya alá tartozó alsófokú pedagógusképzési szakok és tanári mesterszakok esetén a vezetőpedagógusi, vezetőtanári, mentori, szaktanári és egyéb konzulensi, valamint a partneriskolai szerződéskötésekkel, teljesítésigazolásokkal kapcsolatos adminisztratív ügyek;
a hallgatók tanulmányi előmenetelének követése, támogatása, az Nftv. hatálya alá tartozó pedagógusképzésekkel (alapképzés, mesterképzés, szakirányú továbbképzés, pedagógus-továbbképzés, felsőoktatási szakképzés) összefüggő tanulmányi ügyek kialakítása, az oktatásszervezési feladatok koordinációja;
belső adatszolgáltatás;
a több karral közösen megvalósuló tanárképzési kutatások, valamint a regionális és nemzetközi együttműködések koordinációja, támogatása, pályázatfigyelés;
közreműködés a végzett hallgatók pályakövetésében;
a PTE más felsőoktatási intézménnyel folyó közös, az Nftv. hatálya alá tartozó pedagógusképzésekkel kapcsolatos, a Pedagógusképző Központ illetékességébe tartozó feladatok ellátása.
A Pedagógusképző Központ szervezetére, működésére, feladat- és hatáskörére vonatkozó rendelkezéseket a Pedagógusképző Központ Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza, amely a Pécsi Tudományegyetem Szervezeti és Működési Szabályzatának 50. számú melléklete. https://adminisztracio.pte.hu/sites/adminisztracio.pte.hu/files/files/Adminisztracio/Szabalyzatok_utasitasok/PTE_SZMSZ/50mell-pedagoguskepzokozpontszmsz_20240901.pdf