Küldetésnyilatkozat
„Egy oktatási rendszer minősége
nem tudja túlszárnyalni a tanárainak minőségét”.[1]
A Pedagógusképző Központ a PTE önálló, közvetlen a rektor alá tartozó szervezeti egysége, amely összehangolja az Egyetem jelenleg öt karán folyó pedagógusképzést. A Pedagógusképző Központ (korábbi Tanárképző Központ) 2015. január 1. óta működik, létrehozását a Nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény írta elő. Feladata az Nftv. 103. § szerint a tanárképzés szakmai, tartalmi, szervezetei és tudományos feladatainak összehangolása, valamint az elméleti és gyakorlati képzés szervezése. A Pedagógusképző Központ szakmai irányító és koordináló tevékenysége a pedagógusképzés valamennyi képzési szintjén (alapképzés, mesterképzés, szakirányú továbbképzés, pedagógus-továbbképzés, felsőoktatási szakképzés) megvalósuló képzésre kiterjed.
A pedagógusképzés alapfunkciója a köznevelés személyi feltételeinek biztosítása, amelyben a mindenkori megrendelő a köznevelés a maga oktatási-nevelési, szakképzési céljaival és intézményrendszerével. A pedagógusképzés célja a jelöltek felkészítése a különböző felkészültségű, képességű, szociális hátterű, etnikai hovatartozású gyerekek együttes oktatására. A képzési metódus tekintetében már a felvilágosodás korában kettősség alakult ki: Az egyik paradigma tartalomközpontú, azaz a szakmai-diszciplináris tudás magas szintű kiművelésére helyezi a hangsúlyt, míg a másik módszerközpontú és a tárgyi tudás átadásának mozzanatára fókuszál, arra, hogy a tanuló ismeretanyaga legyen pragmatikus, járuljon hozzá a diák jellemfejlődéséhez, társadalmi integrációjához.
A köznevelés igénye és elvárásai alapján ma a gyakorlatias bölcsességek és a tudományosan megalapozott szakmai reflexiók szinteket jelenthetnek a tanári életpálya-modellben, olyan kompetenciákat, melyek egymásra épülve, komplementer módon alkotják a pedagógusprofessziót. A motiváció kettős: egyrészt a tudás átadásának, másrészt a gyermeknevelésnek az igénye, a cél és az eszköz egysége, amennyiben a tanárképzés célja az ismeretek hatékony átadásának biztosítása, az eszköz pedig maga a pedagógusmesterség. Ezért kulcsfontosságú a graduális és posztgraduális képzésben is a kompetenciáinak folyamatos fejlesztése, a minőségbiztosítás. Fontos a kutatási eredmények alkalmazása, a pedagógusok nagyobb önállóságra való ösztönzése, a fogalmak pontosabb definiálása, a pedagógiai tévképzetek cáfolása, a kutatás, a képzés és a fejlesztés egysége.
A Pécsi Tudományegyetem Pedagógusképző Központja az egyetemi feladatok szellemében fogalmazta meg a küldetésnyilatkozatát és végzi tevékenységét, amelynek kulcsszava a partnerség.
A korábbi Tanárképző Központ 2024. szeptember 1-től Pedagógusképző Központ a partneri kapcsolatok belső hálózatát alakította ki az Egyetem pedagógusképzést folytató Karai és gyakorlóintézményei között. A külső partneri kapcsolatok többszintűek: a partnerintézmények mellett az iskolafenntartókkal és a pedagógiai-szakmai szolgáltatókkal való kapcsolatokra is kiterjednek.
Kiemelten fontos, hogy a PTE a jövőben is sikeresen töltse be az országosan és regionálisan is meghatározó pedagógusképző és- továbbképző hely szerepét, és hogy tudományegyetemi kutatóbázisával központjává váljon a dél-dunántúli régió pedagógusképzést és -továbbképzést érintő diszciplináris, szakmódszertani, pedagógiai és pszichológiai oktatási tevékenységének.
A Pedagógusképző Központ a PTE Intézményfejlesztési Tervével összhangban rövid távon az alábbi célkitűzések mentén folytatja munkáját:
1. A pedagógus életpálya képzési szakaszának tartalmi megújítása a pedagógusképzés elemeinek együttes fejlesztésével: a szakterületi, szaktudományos ismeretek mellett a szakterületi tudás átadásához szükséges szakmódszertani ismeretek integrált oktatása, a pedagógiai és pszichológiai szakmai tartalmak megújítása és megfeleltetése a pedagógus munka kompetenciaigényének, valamint a digitális pedagógiai szakmódszertani képzés fejlesztése.
2. A megváltozott társadalmi igényeknek, a digitális világ kihívásainak, valamint a köznevelés innováció-orientált fókuszainak új tartalmi elemekké transzformált megjelenítése a PTE pedagógusképzéseiben.
3. A pedagógusképzés intézményi feltételeinek javítása – módszertani fejlesztés.
4. A pedagógusjelöltek pályaszocializációjának és pályaorientációjának támogatása, a lemorzsolódók és pályaelhagyók számárnak csökkentése a képzéssel párhuzamosan szervezett köznevelési gyakorlatok segítségével; a gyakorlatok személyi, anyagi és oktatásszervezési feltételeinek biztosítása.
5. A pedagógus életpálya bevezető (gyakornoki) szakaszának és a továbbképzéseknek rendszerszerű fejlesztése: A képzési szakaszra épülően speciális kompetenciák elsajátítására (pl. korosztály, iskolatípus szerinti differenciálás, érettségire való felkészítés, szakos ismeretek megújítása, módszertani ismeretek megújítása, digitális kompetenciák stb.) alkalmas modulok kidolgozása.
6. A PTE és a köznevelés együttműködésének erősítése a köznevelés igényeihez való alkalmazkodással.
7. A PTE és a köznevelés kapcsolatának erősítése a pedagógusképzés hallgatói létszámának kvantitatív és kvalitatív növelése érdekében.
A Pedagógusképző Központ a partneri kapcsolatokat a PTE Intézményfejlesztési Tervével összhangban azon hosszú távú célok érdekében működteti, hogy
· a felsőoktatási tanárképzési és köznevelési intézmények, valamint az együttműködő szakmai intézmények meglévő tudását hatékonyan kapcsolja össze és használja fel a magas színvonalú pedagógusképzés érdekében,
· a képzéseket összhangba hozza a munkaerő-piaci elvárásokkal,
· javítsa az egyetemi képzés hatékonyságát és eredményességét,
· növelje a képzési/oktatási tevékenység nemzetközi szintű elismertségét,
· mindezzel hozzájáruljon a régió versenyképességének növeléséhez.
Nem vitás, hogy a társadalmi problémák kezelésében ma jelentős szerepe van az oktatásnak, az oktató-nevelő munkának, az oktatási intézményeknek. Pedagógiai és más eszközökkel az intézményekben dolgozó pedagógusok és munkatársaik sokat tehetnek és tesznek a társadalmi feszültségek kezelése, a leszakadó, veszélyeztetett helyzetben lévő tanulók hátrányainak csökkentése érdekében. Nem túlzás azt állítani, hogy egy ország gazdasági felemelkedése függ a pedagógusképzés minőségétől. Éppen ezért a PTE Pedagógusképző Központja a minőségi pedagógusképzés biztosításában látja legfőbb feladatát, ennek eszközét pedig a képzés valamennyi szereplője közötti partneri együttműködés kialakításában és fenntartásában.
[1] McKinsey&Company (2007): How the world’s best-performing school systems come out on top. https://www.mckinsey.com/industries/social-sector/our-insights/how-the-worlds-best-performing-school-systems-come-out-on-top